365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van dinsdag 19 juni 2012 :

Organiseer een inhoudelijk evenement voor uw doelgroep

Categorie: Evenementen | 1.994 keer | Door: Martijn Hemminga

De recruitmentsite van een organisatie laat zien wat de organisatie doet, hoe de cultuur is en wat de carrièremogelijkheden zijn. Maar het vervangt toch niet een echte kennismaking met een organisatie en haar medewerkers. Met een inhoudelijk evenement in eigen huis kunt u geïnteresseerden vrijblijvend kennis laten maken met uw organisatie.

Kennismaken en ontmoeten

Een inhoudelijk evenement is geen evenement waar u hard gaat werven, maar een netwerkevenement. Bijvoorbeeld van 17.00 tot 21.00 uur, zodat uw doelgroep op weg naar huis langs kan komen. Geïnteresseerden kunnen zich van te voren aanmelden. Ook uw eigen medewerkers zijn van harte welkom, mits ze iemand meenemen uit hun eigen netwerk. Zo betrekt u uw eigen medewerkers erbij en kan het evenement zelfs een mooie aanvulling zijn op uw referralprogramma. Wanneer u de wervingsdoelstelling niet teveel wilt  benadrukken, kunt u het beste niet vragen om het cv te moeten meesturen bij aanmelden.

Inhoudelijk programma

Het inhoudelijke programma kan bestaan uit een aantal workshoprondes die worden gegeven door eigen medewerkers. Om extra mensen te trekken kunt u een (bekende) gastspreker vragen om een bijdrage te verzorgen. Andere zaken die interessant zijn is een rondleiding en demo’s van producten. Zorg zeker ook voor een inhoudelijk interessante give-a-way, zoals een proefabonnement op een vakblad of een boek.

Speed daten

De aanwezige medewerkers van uw organisatie moeten vooral bestaan uit inhoudelijke experts en managers. Wanneer iemand het wil kan deze speed daten met een manager of een recruiter, maar geheel op vrijwillige basis. wanneer mensen echt geinteresseerd zijn, iz het handig wanneer u meteen een echt sollicitatiegesprek kunt inplannen, dan gaan mensen naar huis met een concreet vervolg.

Follow up

Vraag de aanwezigen na afloop om een evaluatieformulier in te vullen. Wat vonden ze van het evenement, willen ze op de hoogte blijven middels een nieuwsbrief of job alert of willen ze gebeld worden door een recruiter. Op deze wijze kunt u na het evenement zorgen voor een goed vervolg. Houd er rekening mee dat mensen soms jaren later nog kunnen refereren aan het evenement wanneer ze daadwerkelijk solliciteren. Een goed inhoudelijk evenement is dan ook een goede investering op de korte én lange termijn.

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website