2011 zit erop. 365 dagen waarbij u dagelijks een arbeidsmarktcommunicatietip van 365xamc.nl kreeg. In 2012 gaan we verder met 365xamc.nl, maar wel met een wekelijkse tip. Iedere dinsdag om 10.10 uur vindt u een nieuwe arbeidsmarktcommunicatietip op de site. Maar eerst tonen we u de 11 meest gelezen tips van 2011. Een fijne jaarwisseling en een geweldig 2012!
Als arbeidsmarktcommunicatieprofessional wordt u graag geinspireerd door andere werkgevers. JobMob heeft wereldwijd 50 creatieve wervingsacties geselecteerd, waaronder enkele uit Nederland. Ontdek hoe u afwashulpen werft via bierglazen, IT’ers via een ontslagbrief en medisch personeel via een röntgenfoto. Lees verder
Ondanks de flexibilisering zijn er nog steeds veel organisaties die een flexibele schil met ZZP-ers erin duur vinden. Op Zzptarief.nl kunnen opdrachtgevers een fair tarief berekenen voor ZZP-ers gebaseerd op de echte kosten en opbrengsten van een medewerker in loondienst. Ook kunnen ZZP-ers hun eigen bodemtarief berekenen. Lees verder
Hyves is in Nederland nog veruit het grootste sociale netwerk met zo’n 11 miljoen leden. Maar Facebook is bezig met een grote opmars. Zeker onder hoogopgeleiden in de Randstad is Facebook al populairder dan Hyves. Maar hoe blijft u nu real time op de hoogte van deze social media strijd? Lees verder
Wie geen grote budgetten heeft, moet slim zijn. Een van die manieren is om via ‘guerrilla recruitment’ wervingsboodschappen op de stoep achter te laten bij arbeidsmarktconcurrenten of opleidingen. In deze arbeidsmarktcommunicatietip twee voorbeelden inclusief filmpjes. Lees verder
Steeds meer werkgevers kiezen voor een recruitmentsysteem, ook wel applicant tracking system of w&s-software genoemd, om het recruitmentproces te faciliteren. Maar daar er inmiddels 21 leveranciers in Nederland zijn, is het niet eenvoudig een keuze te maken. Als gebruiker van een recruitmentsysteem kunt u nu uw eigen recruitmentsysteem beoordelen. Lees verder
Hoe zorgt u ervoor dat u als recruiter, P&O’er of W&S consultant ‘netjes’ werft? En hoe weet een sollicitant wat er allemaal mag worden gevraagd in een sollicitatiegesprek? De Sollicitatiecode van de NVP biedt uitkomst en biedt zowel voor de recruiter als de kandidaat een heldere beschrijving van een keurig en eerlijk werving- en selectieproces. Lees verder
Vele hoogopgeleiden weten in Nederland hun weg te vinden naar LinkedIn en ook het aantal MBO’ers op LinkedIn neemt toe. Een ideale plek om op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers, want u bereikt niet alleen de actief zoekende, maar ook de latent zoekende. Er zijn twee manieren om vacatures te plaatsen en een hiervan is gratis. Lees verder
Nederland vergrijst de komende jaren in hard tempo. Tot en met 2040 zal het aantal mensen boven de 65 flink toenemen tot 4,6 miljoen. Tot en met 2015 verdubbelt zelfs het aantal mensen dat met pensioen gaat. Het CBS heeft op haar website een animatie staan van de bevolkingspiramide waarbij u de verandering jaar voor jaar kunt bekijken. Lees verder
Een van de meest makkelijke manieren om LinkedIn in te zetten bij uw werving is het kenbaar maken in uw netwerk dat u een of meerdere vacatures heeft. De status update binnen LinkedIn is hiervoor de ideale plek. Iedereen in uw netwerk krijgt hiervan een notificatie. Ze kunnen zelf reageren of het bericht in hun eigen netwerk uitzetten. Lees verder
Iedere professional kent het exitgesprek als HRM-instrument, maar het gebruik in de praktijk valt vaak tegen. Organisaties werken er niet en als ze er wel mee werken, wordt er niets met de gegevens gedaan. Het exitgesprek biedt veel relevante informatie en biedt u als werkgever een mooi moment om te vragen of er contact mag worden gehouden. Lees verder
Employer branding gaat niet over een zo’n mooi mogelijk verhaal communiceren naar de externe arbeidsmarkt. Employer branding gaat over het kunnen waarmaken van dat wat u belooft. Aan de externe arbeidsmarkt, maar net zo goed aan uw eigen medewerkers. Employer branding begint dan ook met goed werkgeverschap. Lees verder
|