Zichtbaarheid speelt nog steeds een grote rol bij employer branding. Maar wel op een andere wijze dan voorheen blijkt onder meer uit het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand. Een van die manieren is zichtbaarheid door het genereren van free publicity. Op authentieke wijze kunt u werven en uw employer brand versterken. En meestal ook nog eens tegen lagere kosten.
Van betaalde naar verdiende zichtbaarheid
Zichtbaarheid bij arbeidsmarktcommunicatie geldt zowel intern als extern. Intern omdat de eigen medewerkers de identiteit van uw organisatie zijn. Als ambassadeurs vertegenwoordigen zij het merk en dus zult u intern moeten beginnen met zichtbaarheid. Externe zichtbaarheid via betaalde aandacht (‘bought media’) wordt door 41% van de werkgevers in Nederland nog steeds gezien als belangrijk (Bron: Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand). Maar naast betaalde media speelt verdiende media-aandacht een steeds grotere rol: recruitment pr. En recruitment pr is niet alleen inteeressant voor werving op de korte termijn.
Recruitment pr
Recruitment pr kan namelijk ook bijdragen aan het creëeren van een positief werkgeversimago. Als werkgever zoekt u met recruitment pr de publiciteit op met nieuwswaardige informatie of acties. De media-aandacht moet u verdienen doordat het interessant is voor de doelgroep. Anders gaan media het niet plaatsen. Het succes valt van te voren niet te plannen, maar de geloofwaardigheid is veel groter dan bij betaalde aandacht. Het is tenslotte nieuws en geen ‘reclame’. Door stelselmatig zichtbaar te zijn met recruitment pr kunt u uw werkgeversmerk versterken met verdiende aandacht.
Vormen van recruitment pr
Recruitment pr kent vele vormen en soorten, denk hierbij aan:
- Persberichten
- Blogs en artikelbijdragen
- Onderzoeken
- Spreken op professionele evenementen
- Geven van interviews door bijvoorbeeld de directeur
- Actief kennis delen via social media
- Guerrilla-acties
|