365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van zaterdag 31 december 2011 :

De 11 meest gelezen arbeidsmarktcommunicatietips van 2011

Categorie: Algemeen | 2.407 keer | Door: Martijn Hemminga

2011 zit erop. 365 dagen waarbij u dagelijks een arbeidsmarktcommunicatietip van 365xamc.nl kreeg. In 2012 gaan we verder met 365xamc.nl, maar wel met een wekelijkse tip. Iedere dinsdag om 10.10 uur vindt u een nieuwe arbeidsmarktcommunicatietip op de site. Maar eerst tonen we u de 11 meest gelezen tips van 2011. Een fijne jaarwisseling en een geweldig 2012!

1. 50 meest creatieve wervingsacties ter wereld

Als arbeidsmarktcommunicatieprofessional wordt u graag geinspireerd door andere werkgevers. JobMob heeft wereldwijd 50 creatieve wervingsacties geselecteerd, waaronder enkele uit Nederland. Ontdek hoe u afwashulpen werft via bierglazen, IT’ers via een ontslagbrief en medisch personeel via een röntgenfoto. Lees verder

2. Bereken het echte tarief voor een ZZP-er

Ondanks de flexibilisering zijn er nog steeds veel organisaties die een flexibele schil met ZZP-ers erin duur vinden. Op Zzptarief.nl kunnen opdrachtgevers een fair tarief berekenen voor ZZP-ers gebaseerd op de echte kosten en opbrengsten van een medewerker in loondienst. Ook kunnen ZZP-ers hun eigen bodemtarief berekenen. Lees verder

3. Blijf op de hoogte van de strijd tussen Hyves en Facebook

Hyves is in Nederland nog veruit het grootste sociale netwerk met zo’n 11 miljoen leden. Maar Facebook is bezig met een grote opmars. Zeker onder hoogopgeleiden in de Randstad is Facebook al populairder dan Hyves. Maar hoe blijft u nu real time op de hoogte van deze social media strijd? Lees verder

4. Plaats uw wervingsboodschap bij uw concurrent op de stoep

Wie geen grote budgetten heeft, moet slim zijn. Een van die manieren is om via ‘guerrilla recruitment’ wervingsboodschappen op de stoep achter te laten bij arbeidsmarktconcurrenten of opleidingen. In deze arbeidsmarktcommunicatietip twee voorbeelden inclusief filmpjes. Lees verder

5. Beoordeel uw eigen recruitmentsysteem

Steeds meer werkgevers kiezen voor een recruitmentsysteem, ook wel applicant tracking system of w&s-software genoemd, om het recruitmentproces te faciliteren. Maar daar er inmiddels 21 leveranciers in Nederland zijn, is het niet eenvoudig een keuze te maken. Als gebruiker van een recruitmentsysteem kunt u nu uw eigen recruitmentsysteem beoordelen. Lees verder

6. Werf en selecteer volgens de NVP Sollicitatiecode

Hoe zorgt u ervoor dat u als recruiter, P&O’er of W&S consultant ‘netjes’ werft? En hoe weet een sollicitant wat er allemaal mag worden gevraagd in een sollicitatiegesprek? De Sollicitatiecode van de NVP biedt uitkomst en biedt zowel voor de recruiter als de kandidaat een heldere beschrijving van een keurig en eerlijk werving- en selectieproces. Lees verder

7. Plaats gratis vacatures in LinkedIn Groups

Vele hoogopgeleiden weten in Nederland hun weg te vinden naar LinkedIn en ook het aantal MBO’ers op LinkedIn neemt toe. Een ideale plek om op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers, want u bereikt niet alleen de actief zoekende, maar ook de latent zoekende. Er zijn twee manieren om vacatures te plaatsen en een hiervan is gratis. Lees verder

8. Bekijk de vergrijzing in de bevolkingspiramide van het CBS

Nederland vergrijst de komende jaren in hard tempo. Tot en met 2040 zal het aantal mensen boven de 65 flink toenemen tot 4,6 miljoen. Tot en met 2015 verdubbelt zelfs het aantal mensen dat met pensioen gaat. Het CBS heeft op haar website een animatie staan van de bevolkingspiramide waarbij u de verandering jaar voor jaar kunt bekijken. Lees verder

9. Publiceer uw vacatures in uw status update in LinkedIn

Een van de meest makkelijke manieren om LinkedIn in te zetten bij uw werving is het kenbaar maken in uw netwerk dat u een of meerdere vacatures heeft. De status update binnen LinkedIn is hiervoor de ideale plek. Iedereen in uw netwerk krijgt hiervan een notificatie. Ze kunnen zelf reageren of het bericht in hun eigen netwerk uitzetten. Lees verder

10. Voer een exitgesprek met medewerkers die vertrekken

Iedere professional kent het exitgesprek als HRM-instrument, maar het gebruik in de praktijk valt vaak tegen. Organisaties werken er niet en als ze er wel mee werken, wordt er niets met de gegevens gedaan. Het exitgesprek biedt veel relevante informatie en biedt u als werkgever een mooi moment om te vragen of er contact mag worden gehouden. Lees verder

11. Employer branding begint met goed werkgeverschap

Employer branding gaat niet over een zo’n mooi mogelijk verhaal communiceren naar de externe arbeidsmarkt. Employer branding gaat over het kunnen waarmaken van dat wat u belooft. Aan de externe arbeidsmarkt, maar net zo goed aan uw eigen medewerkers. Employer branding begint dan ook met goed werkgeverschap. Lees verder

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website