365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van woensdag 28 december 2011 :

Arbeidsmarktcommunicatietips voor 2012: employer branding

Categorie: Employer branding | 2.538 keer | Door: Martijn Hemminga

In 2011 kreeg u iedere dag een arbeidsmarktcommunicatietip via 365xamc.nl. De laatste tips staan in het teken van to do’s voor 2012. Gisteren stonden we stil bij 5 tips op het gebied van personeelswerving. Vandaag krijgt u 5 to do’s op het gebied van employer branding, oftewel werken aan uw werkgeversmerk.

Trends voor employer branding in 2012

Employer branding heeft in 2011 heel veel aandacht gekregen. Meerdere congressen en onderzoeken toonden het belang van het onderwerp, maar ook meteen de kloof die er heerst tussen theorie en praktijk. Employer branding wordt in 2012 minder zweverig, minder ontastbaar en minder magisch. Enerzijds door de recessie die ervoor zorgt dat er weinig ruimte is voor zweverigheid, maar ook door Het Nieuwe Employer Brand. Het Nieuwe Employer Brand heeft de klassieke theorie van 16 jaar geleden geherijkt naar de huidige tijd. Een tijd waarin conjunctuurgolven elkaar sneller dan ooit opvolgen. Employer branding wordt een stuk praktischer, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat het veel meer is dan alleen maar een campagne.  

To do’s op het gebied van employer branding in 2012

365xamc.nl en Nr29 geven u graag de volgende to do’s mee op het gebied van employer branding  in 2012:

  1. Goed werkgeverschap
    Employer branding begint intern met goed werkgeverschap. Bij employer branding gaat het erom dat u een authentiek beeld bij uw doelgroep in hun mindset wilt creëren. Dit betekent een beeld dat u kunt waarmaken, zodra deze mensen bij u in dienst treden. In de praktijk wordt employer branding nog vaak gezien als het via campagnes bekend maken dat het fantastisch werken is bij een werkgever. Het beeld dat naar buiten wordt gebracht is veel beter dan de werkelijkheid. Met alle gevolgen voor het binden en boeien van net aangenomen medewerkers. Door als werkgever medewerkers te verbinden aan de organisatie zorgt u voor een hogere productiviteit en loyaliteit. U verkleint hiermee het verloop en u creëert de basis voor het doen aan referral recruitment en een sterk employer brand. Extern met employer branding winnen, betekent nog steeds intern beginnen.
    Lees meer over goed werkgeverschap op 365xamc.nl
     
  2. Meet uw medewerkerstevredenheid
    Om te weten of u als werkgever een goed werkgever bent, zult u het moeten meten. De gemiddelde medewerkerstevredenheid in Nederland schommelt rond de 7. Ondanks dat het belang van medewerkersonderzoek wordt ingezien, onderzoekt nog niet de helft van de werkgevers in Nederland stelselmatig hoe de eigen medewerkers de werkgeverschap ervaren. Met het meten van de werkbeleving van uw medewerkers ieder jaar of om de twee jaar weet u waar u goed op scoort en heeft u meteen input waar nog aan moet worden gewerkt. De zaken waar u goed op scoort dienen als input voor uw employer branding: wat zorgt ervoor dat uw medewerkers bij u blijven werken? Een mooie bijkomstigheid van het meten van werkbeleving via een onderzoeksbureau, is dat u zich kunt benchmarken tegenover andere werkgevers.
    Lees meer over medewerkerstevredenheidsonderzoek op 365xamc.nl
     
  3. Zorg voor een authentieke en onderscheidende positionering
    Positioneren is het kiezen van een positie in het brein van de arbeidsmarktdoelgroep. Het is het uitgangspunt voor employer branding en is de kapstok waar alle andere arbeidsmarktcommunicatie (intern en extern) aan kan worden opgehangen. Het kiezen van positie is een toekomstgerichte activiteit. Het is hetgeen de organisatie tussen de oren van mensen wil krijgen (zowel externe als interne doelgroepen) om werknemers aan te trekken en te behouden voor de organisatie. Bij positioneren is het belangrijk dat deze authentiek is. U moet het als werkgever wel waar kunnen maken, dus moet het dicht bij uw werkelijke identiteit liggen. Daarnaast moet het wel onderscheidend zijn van uw arbeidsmarktconcurrentie anders kan uw doelgroep u niet onderscheiden van de concurrentie.
     
  4. Bouw aan uw employer brand met uw recruitmentsite
    De recruitmentsite is maar een middel, maar anno 2012 wel het belangrijkste middel voor arbeidsmarktcommunicatie in het algemeen en employer branding in het bijzonder. Uit het onderzoek Het Nieuwe Employer Brand blijkt dat de recruitmentsite wordt gezien als het meest belangrijke middel, maar ook het middel met de hoogste impact om het werkgeversmerk te laden. Via de vacaturetekst, zoekmachines en social media komen geïnteresseerden uiteindelijk terecht op de recruitmentsite. Op die recruitmentsite wil men niet alleen de vacatures vinden, maar ook zaken als wat de werkgever doet, wat de werkgever onderscheidt, de arbeidsvoorwaarden, de cultuur, de sfeer, testimonials van medewerkers, afdelingen, de personeelsvereniging etc. Dat kunt u doen met tekst en foto’s, maar ook video’s, testjes en games zijn ideaal om te laten zien wie u bent en wat u anders maakt dan uw arbeidsmarktconcurrenten.
    Lees meer over recruitmentsites op 365xamc.nl 
     
  5. Gebruik recruitment pr om uw employer brand te versterken
    In Nederland is het veelal not done om uitgebreid successen te vieren of hoog van de toren te blazen. Maar wanneer uw nieuws ook echt nieuws is, zou u gek zijn wanneer u dit niet zou gebruiken om uw employer brand te verstevigen. Door de inzet van recruitment pr  naast alle andere media en middelen bouwt u aan een duurzaam werkgeversmerk. Het mooie van recruitment pr is dat andere media uw berichten overnemen en worden gezien als afzender van het bericht. Een krant, website of weblog bericht over een nieuwsfeit waarin u positief naar voren komt. Dit maakt het bericht alleen nog maar geloofwaardig en sterker. Het nadeel van recruitment pr is dat u van te voren niet weet of het wordt opgepikt. Het is dus wel trial and error. Maar wanneer het lukt, kunt u heel veel media-aandacht krijgen tegen minimale kosten.

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website