365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van dinsdag 27 december 2011 :

Arbeidsmarktcommunicatietips voor 2012: personeelswerving

Categorie: Personeelswerving | 2.449 keer | Door: Martijn Hemminga

Het eind van 2011 is in zicht. En daarmee komt er binnenkort ook een einde aan de dagelijks nieuwe arbeidsmarktcommunicatietip van 365xamc.nl. Maar dat doen we niet zonder u nog een aantal arbeidsmarktcommunicatietips mee te geven voor 2012 . Concrete to do’s gebaseerd op de trends van komende jaren. Vandaag beginnen we met personeelswerving.

Trends voor personeelswerving in 2012

De dalende trend van het aantal vacatures zal zich in 2012 voortzetten. Door de recessie waar Nederland net weer in is beland zijn werkgevers terughoudend met het openzetten van nieuwe vacatures. Het aantal werklozen neemt al een aantal maanden toe, maar het totale aanbod op de arbeidsmarkt neemt af. Het aantal actief zoekenden daalt namelijk door de onzekere economie. Werkgevers die vacatures hebben zullen in 2012 merken dat het aantal reacties gelijkblijft of toeneemt, maar dat de kwaliteit daalt.

To do’s op het gebied van personeelswerving in 2012

365xamc.nl en Nr29 geven u graag de volgende to do’s mee op het gebied van personeelswerving in 2012:

  1. Maak een planning voor 2012
    Welke vacatures heeft u iedere maand in 2012? Een eenvoudige vraag, die echter voor veel recruiters en p&o’ers niet te beantwoorden is. Januari is een ideale maand om een rondje te maken langs de vacaturehouders waarin u vraagt naar hun wervingsbehoefte in 2012. Heeft de vacaturehouder geen idee, neem dan de cijfers van 2010 en 2011 mee. U kunt dan samen de wervingsvraag voor 2012 bepalen door de voorgaande jaren te extrapoleren. Wanneer u alle vacaturehouders hebt gesproken, kunt u een jaarplanning maken. U weet niet alleen hoeveel en welke vacatures u heeft, maar ook wanneer deze ongeveer vallen in het jaar. Hierop kunt u de inzet van (interim) recruiters en p&o’ers aanpassen, alsook budget en praktische zaken als vakantieplanning van uw medewerkers.
    Lees meer over het inventariseren van het aantal vacatures op 365xamc.nl
     
  2. Schrijf uw vacatureteksten doelgroepgericht
    Doordat het aantal actief zoekenden op de arbeidsmarkt afneemt, zult u uw best moeten doen om goede kandidaten te laten bewegen op de arbeidsmarkt. Een doelgroepgerichte en wervende vacaturetekst is ook nodig in een ruime arbeidsmarkt. Enerzijds om ervoor te zorgen dat het schaarse talent in actie komt, maar anderzijds ook om te zorgen dat u niet overspoeld wordt met reacties van kandidaten waar u niets mee kunt. Een goede doelgroepgerichte vacaturetekst heeft een heldere functietitel, een enthousiasmerende omschrijving van de werkzaamheden, een afdelingsprofiel, 2 tot 4 harde eisen en uiteraard een stuk tekst over de arbeidsvoorwaarden. Door de vacaturetekst tenslotte ook nog gericht te plaatsen op het juiste jobboard of nichesite zorgt u ervoor dat u de juiste doelgroep bereikt én vervolgens beweegt. 
    Lees meer over doelgroepgerichte arbeidsmarktcommunicatie via 365xamc.nl
     
  3. Werf actief via social media
    In een ruimere arbeidsmarkt zult u merken dat de gemiddelde kwaliteit van de cv’s minder kan worden. In plaats van reactief te werven met een vacaturetekst, kunt u er ook voor kiezen om goede kandidaten te zoeken en te benaderen. U zit dan zelf in de ‘driver seat’ en voorkomt op deze wijze dat u veel reacties krijgt van kandidaten waar u niets aan heeft. U kunt searchen in betaalde databases van jobboards, maar ook via sociale media zoals Facebook en LinkedIn. Wanneer u een goede kandidaat heeft gespot, kunt u vervolgens kijken of er al lijntjes liggen met uzelf of een andere medewerker van uw organisatie. Wanneer er al een lijntje ligt, is het contact minder ‘koud’ wanneer u de kandidaat via deze weg benaderd. Wanneer u een goed verhaal heeft en laat zien dat u zich heeft verdiept in de kandidaat, is de kans zeer groot dat deze reageert. Dat kan een afwijzing zijn, maar ook een reactie in de trant van ‘praten kan altijd’.
    Lees meer over recruitment via LinkedIn op 365xamc.nl
     
  4. Zorg ervoor dat er mobiel kan worden gesolliciteerd
    Er zijn inmiddels zo’n 4 miljoen mensen in Nederland met een smartphone en 1,7 miljoen mensen met een tablet. En deze aantallen zullen in 2012 nog flink verder stijgen. Steeds vaker bezoeken mensen uw recruitmentsite met een mobiel apparaat. Maar is uw recruitmentsite wel goed zichtbaar en navigeerbaar met een mobiele telefoon of tablet? En kunnen mensen wel solliciteren met een online profiel in plaats van met een cv in word- of pdf-formaat? In de meeste gevallen is de recruitmentsite niet goed leesbaar op een mobiele telefoon. En solliciteren is ook nog niet mogelijk. Ga in 2012 om tafel zitten met de mensen achter uw recruitmentsite en/of recruitmentsysteem om ervoor te zorgen dat uw recruitmentsite smartphone- en tabletproof is.
    Lees meer over uw recruitmentsite gereed maken voor mobiel op 365xamc.nl
     
  5. Meet en stuur op uw funnel
    Ondanks dat iedereen weet hoe belangrijk het is om de wervingsinspanningen te meten, blijkt in de praktijk dat maar weinig werkgevers dit goed doen. Met name het meten van de funnel levert u veel input op om uw wervingsproces te optimaliseren. U krijgt inzicht in het aantal views van uw vacaturetekst, het aantal mensen dat naar het sollicitatieformulier gaat, het aantal mensen dat het formulier daadwerkelijk verstuurt, het aantal bruikbare cv’s, het aantal 1e en 2e gesprekken tot het aantal mensen dat een contract accepteert en de eerste werkdag ook begint. In iedere stap kunt u op verschillende wijze uw werving verbeteren. Door uw vacatureteksten beter vindbaar te maken voor zoekmachines, door meer harde criteria te vermelden in uw vacaturetekst, door het sollicitatieformulier eenvoudiger te maken of door een telefonische preselectie toe te voegen.
    Lees meer over de funnel op 365xamc.nl

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website