365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van woensdag 7 september 2011 :

Verkoop arbeidsmarktcommunicatie intern met een presentatie

Categorie: Organisatie | 1.875 keer | Door: Martijn Hemminga

Zonder intern draagvlak voor arbeidsmarktcommunicatie kunt u weinig beginnen. Een belangrijk middel dat helpt om draagvlak te krijgen is een powerpoint presentatie. Geen ellenlang document, maar een korte krachtige powerpoint presentatie die arbeidsmarktcommunicatie intern verkoopt.

Template Powerpoint presentatie

Voor vakmagazine Werf& heeft Nr29 een template powerpoint presentatie ontwikkeld. Een template die u uiteraard zult moeten aanpassen aan uw eigen situatie. De template kunt u downloaden via de website van Werf& en in deze arbeidsmarktcommunicatietip leest u hoe u deze kunt gebruiken en kunt aanpassen naar de eigen situatie.

  1. Wat is het doel van de powerpoint presentatie?
    De powerpoint presentatie is een middel die u moet helpen bij het behalen van een bepaald doel. Bijvoorbeeld draagvlak voor de oprichting van een afdeling arbeidsmarktcommunicatie of draagvlak voor een structureel budget. Wanneer u dit doel niet duidelijk voor ogen hebt kan de presentatie nooit optimaal hierbij aansluiten.
     
  2. Structuur
    Voordat u uit de eerste versie een keuze gaat maken van de slides is het handig om op een kladblaadje een schetsje te maken van de structuur die u wilt hanteren. Denk aan onderdelen als situatieschets, probleemstelling, historie, huidige situatie, toekomst, organisatiedoelstellingen, doelstelling etc.
     
  3. De eerste versie van de powerpoint presentatie
    Begin bij een eerste versie met zoveel mogelijk informatie intern en extern te verzamelen. Denk aan oude presentaties, rapporten en relevante onderzoeken. Een zoektocht op internet levert vaak meer op dan u denkt. Wees niet bang dat de presentatie te groot wordt, want later kunt u alsnog een schifting maken.
     
  4. Goede basisversie
    Na de ruwe eerste versie, gaat u kijken wat bruikbaar is en wat niet. Bewaar de informatie wel, want wie weet kun je het later nog eens gebruiken. Houd de structuur en de doelstelling steeds bij de hand: werkt u voldoende toe naar het einddoel dat u voor ogen hebt?
     
  5. De visuele versie van de powerpoint presentatie
    Nog te vaak zijn powerpoint presentaties niet meer dan slides vol met bullets. Juist als het gaat om draagvlak is het essentieel om goed na te denken over de visuele presentatie. Cijfers zijn bijvoorbeeld goed in beeld te brengen met grafieken. En soms zeggen quotes van respondenten uit een onderzoek weer meer dan cijfers.
     
  6. Iedere doelgroep een eigen versie
    Wanneer u de powerpoint presentatie gaat gebruiken is het goed om deze iedere keer aan te passen aan de doelgroep. Gaat u met de financieel directeur om tafel, focus dan op financiële onderbouwing. Gaat u met lijnmanagers in gesprek, verander dan de focus en ga uit van hun situatie: goede medewerkers vinden die passen binnen de afdeling.

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website