365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van woensdag 31 augustus 2011 :

Bouw versneld een fanbase op via Facebook advertising

Categorie: Social media | 1.578 keer | Door: Martijn Hemminga

Wanneer mensen uw recruitmentsite liken, geven ze aan dat ze positief tegenover uw organisatie staan. Ze zijn fan van uw organsiatie en willen dit graag uitdragen. U krijgt fans door een like button toe te voegen aan uw recruitmentsite, maar kunt dit versnellen middel Facebook advertising, mits u dit op de juiste manier aanpakt.

Consumentenonderzoek

Dat Facebook advertising een positieve bijdrage kan leveren aan de fanbase blijkt uit onderzoek door Social Embassy naar aanleiding van de resultaten van een advertentiecampagne op Facebook voor C&A. In juni 2011 rondde het bedrijf een Facebook advertising campagne af voor C&A af waarbij de doelstelling was om minimaal 3.000 Facebook fans aan te trekken. Ondanks dat de doelgroep consumenten is, zijn de meeste conclusies ook interessant wanneer het om (potentiële) werknemers gaat.

Conclusies

  • Facebook advertising draagt, mits goed uitgevoerd, bij aan een versnelde opbouw van een actieve fanbase. Fans die via advertising geworven zijn, toonden in deze
    case gemiddeld evenveel activiteit als de rest van de fanbase. Goed uitgevoerd betekent aansluitend op de social media strategie van het merk en het community plan.
  • De kosten per fan verschillen sterk per merk en propositie. Naast likeability van het merk, zijn er drie factoren die bepalend zijn voor de kosten per fan: het bod per klik (beïnvloedbaar), de click-through (beïnvloedbaar) en de klikprijs (niet beïnvloedbaar).
  • Facebook advertising kost tijd. Een goede opzet, implementatie en uitvoering verdienen zich terug in de prijs per fan.
  • Reacties van fans zijn belangrijk voor groei van de fanbase. In deze case bedraagt de aanwas van nieuwe fans via bestaande fans meer dan 20 pct. Deze groei is viraal en is er geen advertentiebudget voor nodig.
  • De inzet van sponsored stories bleken in deze case tot 60 pct kosteneffectiever dan like-ads.
  • Een goede welkomsttab en contentstrategie zijn belangrijk om unlikes (fans die afhaken) te voorkomen.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie in de whitepaper die u hier kunt vinden.

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website