365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van vrijdag 17 juni 2011 :

Gebruik een funnel om uw werving te optimaliseren

Categorie: Accountability | 5.858 keer | Door: Martijn Hemminga

Om uw operationele personeelswerving te kunnen optimaliseren, heeft u inzicht nodig in uw wervingsproces. Hoeveel mensen zien de vacaturetekst, hoeveel mensen solliciteren en hoeveel cv’s zijn bruikbaar? De ‘funnel’ oftwel trechter helpt hierbij. Deze brengt exact in kaart hoeveel mensen uw vacaturetekst moeten bekijken om uiteindelijk een kandidaat aan te kunnen nemen.

De recruitment funnel

In onderstaand figuur is een voorbeeldfunnel weergegeven. Afhankelijk van wat u wilt meten kunt u hier ‘lagen/meetpunten’ aan toevoegen. Input voor de funnel krijgt u door gegevens uit uw recruitmentsysteem en webanalytics te koppelen. Tegenwoordig worden deze koppelingen steeds meer geautomatiseerd en krijgt u in een ‘dashboard’ realtime de funnel te zien.

Recruitment funnel

Onderdelen van de recruitmentfunnel

  1. Views vacaturetekst
    Hoe vaak is de vacature bekeken?
  2. Kliks naar sollicitatieformulier
    Hoeveel mensen klikken door naar het sollicitatieformulier.
  3. Verstuurde sollicitaties
    Hoeveel sollicitaties worden daadwerkelijk verstuurd. Wanneer er een groot verschil zit tussen 2. en .3, dan is wellicht het formulier te lang.
  4. Bruikbare sollicitaties
    Hoeveel van de ontvangen sollicitaties voldoet aan de eerste selectie op basis van harde criteria e.d.?
  5. Telefonische screening
    Hoeveel van de bruikbare sollicitaties blijven over na een eerste telefonische screening? Vragen die u hier kunt stellen zijn onder meer gewenste salaris en opzegtermijn bij huidige werkgever.
  6. 1e gesprek
    Aantal eerste gesprekken dat u voert?
  7. 2e gesprek
    Aantal 2e gesprekken dat u voert?
  8. Aanbod
    Aantal kandidaten dat u een aanbod doet
  9. Contract
    Aantal kandidaten dat aanbod accepteert en tekent
  10. Starten
    Aantal kandidaten dat daadwerkelijk start op eerste werkdag. Tussen tekenen en starten vallen mensen af die twijfelen of een beter aanbod van een andere werkgever accepteren.

Optimaliseren

Wanneer u de huidige situatie in kaart brengt met een funnel, kunt u vervolgens gaan kijken waar u verbeteringen gaat doorvoeren. Dat varieert van de vacaturetekst tot een eenvoudiger sollicitatieformulier. Van het terugbrengen van het aantal dagen dat het hele selectieproces duurt, tot het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden. Door de funnel continu te monitoren kunt u zien in hoeverre uw verbeteringen leiden tot een smallere funnel.

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website