365xamc.nl    |    Nr29    |    Nr29 blogt      
 
Homepage 365xamc.nl
arbeidsmarktcommunicatietip van de week
 
De tip van donderdag 24 februari 2011 :

Gebruik ken- en stuurgetallen voor personeelswerving

Categorie: Accountability | 3.115 keer | Door: Martijn Hemminga

Met de professionalisering van het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie wordt de vraag binnen organisaties naar meetbare resultaten steeds groter. Wat leveren de investeringen in personeelswerving op? Op de korte termijn, maar ook op de lange termijn? Dit zijn de belangrijkste ken- en stuurgetallen op het gebied van directe werving op een rij.

Personeelswerving

De doelstelling personeelswerving is binnen arbeidsmarktcommunicatie de meest gebruikte. Personeelswerving gaat over het invullen van vacatures en gaat meestal over de korte termijn. De andere doelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie zijn employer branding en relatiemanagement (employee relationship management).

Ken- en stuurgetallen voor personeelswerving

Hieronder een niet complete opsomming van mogelijke ken- en stuurgetallen voor de doelstelling personeelswerving (directe werving):

  • Aantal vacatures
  • Aantal ingevulde vacatures
  • Aantal teruggetrokken vacatures
  • Doorlooptijd (time per hire)
  • Totale wervingskosten
  • Kosten aan w&s-bureaus
  • Kosten per ingevulde vacature (cost per hire)
  • Gemiddelde respons per vacature
  • Gemiddelde bruikbare respons per vacature
  • Bronnen (media) van de respons
  • Bronnen (media) van aanname
  • Aantal vacatures per recruiter/p&o’er

Recente arbeidsmarktcommunicatietips

19-12-2012 | Met korting naar de Wintercourse Arbeidsmarktcommunicatie
11-12-2012 | Infographic: Hoe generatie Y denkt over werk en technologie
05-12-2012 | Laat sollicitanten een dag meelopen
27-11-2012 | Het Employer Brand Netwerk
20-11-2012 | Infographic: woordgebruik in vacatureteksten

Reageer


Naam (verplicht)

E-mail, wordt niet getoond (verplicht)

Website