Arbeidsmarktcommunicatie. Het zit hem al in de naam; twee vakgebieden die samen komen. Vanuit HRM ‘arbeidsmarkt’ en vanuit Communicatie ‘communicatie’. Succesvolle arbeidsmarktcommunicatie valt of staat met de structurele samenwerking van minimaal de afdelingen HRM (inclusief recruitment) en Communicatie.
Multidisciplinaire werkgroep
Ongeacht of hrm of communicatie eindverantwoordelijk is voor arbeidsmarktcommunicatie, het vormen van een multidisciplinaire werkgroep is essentieel. Een werkgroep draagt bij aan een planmatige aanpak van arbeidsmarktcommunicatie, een breed draagvlak voor arbeidsmarktcommunicatie en uiteindelijk een beter eindresultaat.
Niet alleen stafafdelingen
Naast vertegenwoordigers van stafafdelingen, is het aan te bevelen een of meerdere vertegenwoordigers van de lijn toe te voegen. Ook dit helpt bij het verkrijgen en behouden van draagvlak binnen de organisatie. Daarnaast heeft u ambassadeurs in de organsiatie verspreid zitten, die de belangen van de werkgroep kunnen uitdragen.
Geen projectgroep
Zolang een werkgever mensen in dienst heeft, bent u bezig met arbeidsmarktcommunicatie. Een projectgroep is van tijdelijke aard, terwijl arbeidsmarktcommunicatie continu behoort te zijn. Richt daarom een werkgroep arbeidsmarktcommunicatie op en geen projectgroep.
Meer informatie
Wilt u weten hoe u voor uw organisatie het beste een werkgroep kunt opzetten? Nr29 is gespecialiseerd in het begeiden van werkgevers bij de strategie en organisatie van hun arbeidsmarktcommunicatie. Kijk voor meer informatie op de website: Nr29.nl.
|